Den Transibiriske Jernbane
En entusiastisk turist paa vej ombord paa toget
Om bord paa toget
Den Transibiriske Jernbane er det naeste step paa vores rejse - vi saetter os paa toget imorgen (onsdag d. 7 sept.) aften omkring kl. 19.00 dansk tid. Vi skal saa tilbringe de naeste ca. 2 uger ombord paa dette tog og derfor vil vi ikke have mulighed for at komme paa nettet. Undervejs laver vi to stop - et i Rusland ved Bajkalsoen og et i Mongoliet. 
Vi er meget forventningsfulde til denne tur, og ser frem til total afslapning de naeste mange - som I kan regne ud er der ikke meget at foretage sig paa et saadant tog😎


Da det er Louises foedelsdag imorgen (d. 7. september), vil vi flotte os og koebe russiske kaviar og champagne (vi undlader vodkaen) med og nyde imorgen aften paa toget.

Fra Moskva til Sibirien
Vi var paa nippet til at misse toget fra Moskva, da vores chauffoer var forsinket og vi sad fast i trafikken pga. en fordboldskamp i Moskva. Vi naaede dog toget, takket vaere chauffoerens dybt uforsvarlige koersel - vi troede faktisk vores sidste time var kommet.
Vel paa plads i toget (som afgik kl. 21.20 onsdag d. 7.) fandt vi os til rette i den meget traenge kupe. Faktisk var sengene/saedderne saa smalle, at Dan laa med halvdelen af kroppen ud over kanten. Men kupeen var gemyteligt indrettet med tyrkise farver, grove brune taepper og store pudder. Derudover kunne vi skrue op for en skrattende radio, som naar den havde lyst spruttede noget russisk stoej ud (saa vi havde stor glaede af vores medbragte iPod). Vi blev meget overraskede over at se, at der var tv i kupeen - dog faldt glaeden hurtig, da vi erfarede at man kun kunne se russisk dvd paa den som skulle lejes af togstewardessen. I vores vogn som bestod af 9 kupeer var der en steward og en stewardesse som soergede for os. De skifter uniform alt efter hvilken opgave de udfoerer om bord - meget festligt🤭 Dvs. de sorgede for varmt vand i samosen (en kaempe keddel med varmt vand - kan ses paa billedet laengere nede),rengoering af toiletter, stoevsugning om aftenen, uddeling af morgenmadsbokse (en boks med kiks, poelse, ost, smoer og kaffepulver). Til middag kom der en pige fra restaurantvognen og serverede en varm ret med en drikkevare (stegt kylling, friterede kartofler, aeter og broed). Det er utroligt hvor godt den faktisk kan smage 🤭
Derudover spiste vi medbragte nudler, knaekbroed mm. 
De foerste aften spiste vi kaviar og drak champagne.

Det er en helt specielt oplevelse at bo saa mange dage paa et tog. Vi sidder faktisk lige nu i skrivende stund (7 timer efter vi stod af toget) og foeler det hele koerer rundt....
Taenk paa, at vores smaa kroppe er blevet rystet godt igennem de sidste 4-5 dage doegnet rundt. Toget laver ganske vist nogle stop undervejs, men hoejest 20 min. af gangen. Her kan man staa ud paa stationen og traekke frisk luft og koebe diverse ting i smaa bikse. Vi oplevede ogsaa, at et tog med kinesere koerer ind paa stationerne, og saa staar russerne og venter spaendt paa at koebe de medbragte varer (toej og sko).
Bare at gaa paa toilettet om bord paa toget var en opgave i sig selv. Kunsten at staa paa hug for ikke at sidde paa det ikke saa rare saede, samtidigt med man skal holde balancen i et tog der for DSB s baner til at fremstaa som det rene luksus ( magen til bomletog skal man lede laenge efter). Og tro os, efter fem dage ombord paa saadan et bomletog, var et bad yderst tiltraengt da vi kom til hotellet i morges. Ganske vist kan etagevask goere meget, men...🙃

Vi moedte ogsaa nogle rare mennesker ombord paa toget. En russer ved navn Alexander, som hjalp os med at vaere tolk overfor togpersonalet. Saa boede vi ved siden af to amerikanske piger, som vi ikke talte saa meget med, da de altid gik tidlig i seng.
Vi blev budt paa vodka af en meget vodka-glad mexikaner Alfredo og hans knapt saa vodka-glade kone Eva. Saa han blev maegtig glad da vi satte os sammen med ham en halv nat og delte en flaske vodka paa russisk maner (den kunne ogsaa godt maerkes i hovedet dagen efter - men den hjalp da til fik lidt mere soevn den nat).  🤒 
Vi har nu 2 naetter her i sibirien, inden turen gaar videre mod Mongoliet. 

Knus
Dan og Louise  

Sibirien


 


Ikursk - Hovedstaden i Sibirien
Efter naesten fire doegn paa toget ankom vi til Sibirien, hvor der ventede en guide (en del af den pakke vi koebte hjemmefra som omfatter Rusland, den transibiriske jernbane og de tre foerste dage i Kina). Vi ankom til hotellet, som var meget dyrt og meget slidt.
Irkurtsk bestaar af bl.a. af nogle gamle traehuse, som ikke er blevet renoveret, da regeringen anser dem som brandbomber og ikke oensker dem i byen. Det er nu gamle og fattige der bor i dem, og der er hverken vand eller el.
Vejret var herligt, sol og ca. 20 grader.
Vi var ude og se verdens stoerste soe, bajkalsoeen og smagte en fisk, som kun lever i denne soe.

Fra Sibirien til Mongoliet
Turen fra Sibirien Mongoliet foregik ombord paa et russisk tog uden foerste klasse - hvilket betoed vi maatte noejes med 2.e klasse - vi havde dog bestilt hele kupeen saa vi ikke skulle dele den med andre - men forholdende var mere ringe end tidligere. Paa dette tod moedte vi en masse unge mennesker, mexikanerne var stadig med, en masse fra USA og en fra Tyskland, saa der var godt gang i den
Da vi kom til graensen mellem Sibirien og Mongoliet var vi igennem et 4 timer langt toldcheck, hvor vi blev sendt ud af toget - og vi var altsaa i midten af doedens poelse. Der var stablet et lille marked op hvor man kunne koebe alt fra raadt koed til pyjamaser, og saa var der en sandet hovedgade med fritgaaende koeer og gadehunde og to smaa kioske, hvor vi kunne bruge vores sidste russiske rubler (de er umulige at komme af med naar man foerst er over graensen).
Vi var paa dette tog i to naetter. Landskabet bestod mest af smaa buske og lidt bjerge ind imellem.

Mongoliet

 


Ulan Bator - Hovedstaden i Mongoliet
Ulann Batoor var vores andet stop paa turen mod Kina. Vi kom her til med toget tidligt om morgenen (kl. 6 lokal tid), og sov et par timer da vi kom til hotellet. Vi fik en dejligt tovaerelse lejlighed - det flotteste vaerelse vi hidtils har haft.
Vi brugte vores foerste dag med at gaa rundt i byen. Det var dejligt vejr, 25 grader og sol. Vi var forbi og hente vores togbilletter til resten af rejsen paa et guesthouse i byen. Her koebte vi ogsaa en guidet tur til dagen efter. Vi oplevede Mongolerne som vaerende mere venlige og smilenede end i Rusland. Dog skulle man vaere paa vagt: flere blev snydt naar de vekslede penge, en gammel dame forsoegte at hugge Dans vandflaske ud af haanden paa ham (dog uden held). Derudover skulle man virkelig se sig for inden man gik over vejen (selv om der var groent), for bilerne har fortrinsret uanset, og tro mig, de koerer bare!
Ulan Batoor er en storby med hoeje fornemme bygninger og storcentre (600.000 indbyggere), men kontrasten er stor. Paa den anden siden af gaden ligger tiggerne. Der hvor storbyen stopper starter slummen og saa bjergene.
Vi var oppe og se et stort buddistisk tempel og munkene der lever der.
Det blaeste lidt op hen mod aften og naeste morgen vi vaagnede var alt daekket af sne....
Da vores guide hentede os kl. 10.00 stod snestormen paa sit hoejeste. Vi kom ud i en lille personbil (hverken chauffoer eller guide kunne engelsk) og satte kurs mod en stor nationalpark 70 km uden for byen. Vi troede godt nok aldrig vi ville komme helskindede igennem dagen, overalt stod der havererede biler og der fygede sne alle vejne. Men vores bil ploejede sig lige igennem og chauffoeren var helt klart vandt til at koere i et saadant vejr, saa det gik fint. Efter ca. 2 timers korsel (vi koerte meget langsomt), forsvandt vejen i sneen, men vores chauffoer koerte videre op af bakkerne (vi sad godt nok og holdt vejret ind imellem og bad en stille boen). Til sidst stoppede vi uden foran en lille Geer (en lille rund igloo lignende hytte. Her kom vi indenfor hos familien som boede her. Det er bare et stort rundt telt, med en braendeovn i midten og senge, kommoder, koelskab, tv mm. ude langs kanterne. Her blev vi budt paa the, slik og chokolade og senere lavede de dumplings (smaa pasta poser med koed) til os. Det smagte dejligt. Vi foraerede familien et spil dam og det var en kaempe succes - Dan blev straks udfordret af familiens overhoved. Vi fik et lille traesnit af kamaler og en mini Geer af dem.
Kl. 14. koerte vi hjemaf igen, vejret var blevet en lille smule bedre (det var holdt op med at sne). Bilen kogte over paa et tidspunkt og guiden matte ud og skubbe den igang. Senere kunne vi maerke bilen sejlede - hjulet var loest, saa de maatte lige ud og skrue det fast 🤭
Naeste morgen stod vi atter paa toget for at fortsaette vores rejse mod Kina.

Sne i Mongoliet

Fra Mongoliet til Kina
Turen fra Mongoliet til Kina var klart den mest interessante. Som I maaske har laest under mongoliet, oplevede vi jo et vejr skift i Mongoliet som man ville tro var umuligt, hvis ikke det var fordi vi saa det med vores egne oejne. Over en nat skiftede det fra 25 grader og hoej sol til minus 6 grader og snestorm. Saa togturen fra Mongoliet var kanon flot med de snedaekkede bjerge og vildhestene der gik rundt.
Vi forlod Mongoliet kl. 8.10 om morgene lokal tid, og det var en enorm fed tur vi havde den dag. Omkring middagstid var sneen vaek og landskabet boed paa mere og mere toer tundra. Om eftermiddagen koerte vi saa igennem Gobioerkenen, hvor der kun var sand og kameler. Saa det skift vi oplevede ud gennem vinduerne fra vores togsaedder var helt fantastisk.

Om bord paa dette tog boede vi naboer med et dansk par fra Amager.
Vi havde nu igen faaet en 1.e klasse vogn og toget var kinesisk (lidt bedre end de russiske) - men vi fik stadig serveret varm mad kl. 10 om formiddagen. 
Vi naaede den kinesiske graense ved aften tid, og efter graense kontrold og toldtjek, skulle toget have skiftet  vognsaettene, da de kinesiske tog har smallere vognsaet end de russiske. Vi skulle blive i vognen imens. Toget blev koert ind i en stor hal og vognen hejset ca 1,5 meter op i luften paa store donkrafte og vognsaettene  (hjulene) blev koert vaek og nye blev kort ind under og spaendt fast. Alt imens vi var inde i toget og kunne foelge med i det hele fra vores kupe.
Derefter kunne vi laegge os til at sove vores sidste nat paa den transibiriske jernbane. Naeste dag vognede vi op til ris og majsmarker og bjerge og senere om eftermiddagen da vi sad i restaurantvognen kunne vi se den kinesiske mur i bjergene.
   

Den kinesiske mur set fra toget