Hawaii
Dagen der gentog sig

Vores fly mod Honolulu paa Hawaii lettede kl. 13 tirsdag og efter 9 timers flyvetid landede vi kl. 22.00 mandag aften paa Hawaii. Vi havde dermed passeret datolinien og var nu blevet et doegn (23 timer) yngre – saa vi skulle nu opleve soendag en gang til... Helt underligt. Men fedt at blive yngre J Saa istedet for at vaere 12 timer foran DK er vi nu 11 timer efter DK.

Bare aegerligt det ikke var en torsdag vi floej, da Dan saa tit har sagt ”den dag der er to torsdage i en uge maa du....”.... aev! J

Honolulu

Da vi landede i Honolulu lufthavn, blev vi slemt skuffede, da de hula-piger vi troede ville modtage os, var byttet ud med en monster lang koe til paskontrol...

Efter en time i koe kom vi frem til skranken, hvor der blev taget fingeraftryk og billede af os – og heldigvis fik vi visum i 3 maaneder J

Vi hentede vores bagage og forventede nu et stoerre toldcheck, men der var ingenting, vi kunne bare gaa lige igennem.

Vi fangede en taxi ind til vores hotel inde i byen.

Vi havde bestilt vaerelse paa et af de store hoteller midt paa hovedgaden ved Waikiki beach (efter sigende verdens mest beroemte strand), med havudsigt og udsigt over alle de store limousiner der cruiser omkring paa gaden. Butiksvinduerne bestaar af dyre maerkevarer (Gucci, Prada, Cartier mm) og Planet Hollywood er nabo til hotellet.

Stranden er som fluepapir, mennesker overalt. Vil man besoege stranden skal man vaere tidlig ude for at faa en plads. Dette er uden tvivl amerikas Mallorca.
Saa vi mangler ikke noget (bare aergerligt vi maa noejes med at sidde og kigg paa limousinerne og alle de baereposer folk slaember ud af de dyre butikker...

Apropos dyrt, er alt monster dyrt her – Dans blodtryk er steget drastisk. To pizzaer koster 300 kr, en liter maelk 18 kr., et broed 24 kr. og en tomat 9 kr......

Louise er tilsyneladende blevet tydligt yngre under flyveturen, da de konstant spoerger efter ID naar hun skal koebe alkohol (man skal vaere 21) – saa hun straaler rigtig disse dage J

Saa lykkedes det endeligt😀, forfatteren ( Dan ) havde i lang tid misundet Louise, de bad om ID ved alokohol-koeb. Stolt blev koerekortet fremvist !!!!    saa flyturen har haft den onskede effekt, vi er blevet yngre ( specielt undertegnede ) laes Dan.

Pearl Harbor

Vi tog ud til Pearl Harbor, hvor USA oplevede et af sine stoerste nederlag d. 7. december 1941, da japanerne bombede dem og trak dem med i 2. verdenskrig. Man har lavet et stort mindemonument ovenpaa det stoerste sunkne krigsskib USS Arizona. Man bliver saa sejlet ud paa dette monument og kan staa og se ned paa vraget under overfladen, hvor over 1177 mand mistede livet den soendag morgen. Mange af dem hviler stadig under overfladen. Der ligger ogsaa andre skibe rundt om. Skibene laekker stadig olie, og man siger, at dette er skibene der graeder....

Faktisk en ret stor oplevelse at besoege dette sted. Og saa er det gratis J

Det der ikke maatte ske...

Saa skete det, man frygter mest naar man er paa farten, som vi er. Da vi ringer hjem til Dans foraeldre for at fortaelle, hvordan det gaar, faar vi at vide, at Dans far Aage er blevet indlagt med formodet blodprop i hjernen/hjernebloedning. Der gaar mange tanker igennem vores hoveder, og den foerste er selvoelgelig – skal vi tage hjem???

Vi holdt taet kontakt med familien hjemme i DK, og fandt hurtigt ud af, at Aage havde det ok efter omstaendighederne. Han kom sig og det begyndte at gaa frem af i loebet af de to foelgende dage.

Vi kontaktede vores forsikringsselskab for at hoere lidt naermere omkring. Hvordan og hvorledes vi er stillede. Forsikringen tilboed at saette en laege paa, som saa vurederer, hvorvidt sygdommens karakter er saa alvorlig, at vi kunne beviljes hjemrejse og senere flybilletter tilbage til udgangsdestinationen paa forsikringens regning.

De vendte tilbage med, at Aages tilstand var stabil og af mildere grad og, at han var i betydelig fremgang, saa der var ingen grund til hjemrejse.

Det var maaske ikke helt det indtryk vi fik naar vi havde kontakt med dem derhjemme. Men vi foelte da, at vi fik en falsk tryghed som gjorde, at vi valgte at fortsaette rejsen, indtil vi hoerer andet – for forvaerres tilstanden saetter vi os paa et fly mod DK med det samme.

Det er bare en saadan her situation man frygter mest, og som er saa svaer at befinde sig paa den anden side af jorden...

Aloha Maui!

Vi er saa nu ankommet til Maui, en anden af oeerne paa Hawaii, som ligger en 20 minutters flyvetur fra Honolulu oeen (O’ahu).

Vel fremme paa oeen, som bestaar af sukkermarker og en smuk kystlinje, maatte vi tage en taxi om paa den anden side til det sted vi skulle vaere den naeste uges tid. Denne 20 minutters koeretur kostede os lige 50 dollars (naesten det samme som flybilletten hertil...).

Vi tog til Kihei paa vestkysten, som skulle vaere det solrigeste sted paa Hawaii, hvilket vi traenger til efter en uges regn i Honolulu. Ikke fordi det er nu varmt nok, 25 grader, og sol er der ogsaa, men der har vaeret mange byger i Honolulu. De siger ogsaa, det er helt uset med et saadant vejr. Typisk... J

Her er vejret dejligt, sol og varmt doegnet rundt. Faktisk har Hawaii et meget behagelig klima, tilpas varmt midt i tyverne, varme naetter og sol – helt perfekt!! J

Vi bor i en ferielejlighed, som er privatejet, men saa ligger i saadan et kompleks, hvor de lejes ud. Laekker tovaerelses lejlighed – helt nyt koekken, nyt bad og dejlig altan. Opvaskemaskine, vaskemaskine og toerretumbler og meget mere – det rene luksus!! Og saa koster den KUN smaa 6000 kr. for en uge..... hvilket var det billigste, som kunne faaes paa oeen, Saa nu overvejer Dan at koebe lejligheder paa Hawaii for at udleje dem J

Saa nu skal vi rigtig holde ferie ved stranden og poolen J

Og saa skoent at vaagne til fuglekvidder og ro – lige indtil kl. 7.30 da byggemaskinerne gik i gang paa grunden ved siden af.....

Haleakala - en aktiv vulkan
Der er udover de smukke strande, mange andre attraktioner paa Maui: "vejen til Hana", som er en 52 mil lang vej gennem regnskoven med utallige sving og ensrettede smaa smalle broer. Hemmeligheden langs denne vej, er at mange af regnskovens skatte, er gemt langs vejen, men de er ikke vist med skilte. Derfor skal man have en guide med, eller anskaffe sig en cdrom med en guidet tur, inden man selv koerer afsted. Man koerer altsaa paa den nordoestlige/oestlige kyst af Maui, gennem regnskov og ser kaempe vandfald (nogle af verdens stoerste) og meget andet. En ting man bare skal huske naar man tager denne tur, specielt hvis man overvejer at overnatte i Hana et par dage - det er REGNskov, saa man bliver vaad :). Den toerreste del af Maui er faktisk Kihei kysten (hvor vi er), dvs. den vestlige/sydvestlige. Dele af Maui er faktisk klacificeret som oerken. Aarsagen her til er, at den store bjergkaede/vulkaner soerger for, at fugten fra skyerne afgives paa den oestlige del af oeen. Det centrale Maui bestaar hovedsageligt af sukkerroersmarker og ananasmarker, som faktisk ligger paa jord som er opstaaet af udbrug fra de to vulkankaeder som Maui bestaar af.
Med alt dette sagt, er vi ved at vaere fremme ved det vi skulle fortaelle om. Vi valgte, eller snarere fravalgte, nemelig ikke at tage den naevnte "Vejen til Hana", da vi efter lidt research konkluderede, at denne ville minde meget om det vi havde set i regnskoven paa Borneo og Australien (og for den sags skyld ogsaa paa New Zealand.) Og at leje en bil eller tage en guidet tur, er med de priser de holder sig her, helt vildt!
Saa vi taenkte vi ville bruge pengene paa noget vi ikke havde set. Og hvad var saa mere naerliggende end den store vulkan "Haleakala". Dette er faktisk en "aktiv" vulkan, den har dog ikke vaeret i udbrud i 200 aar.   Dan var da ogsaa rimeligt fortroestningsfuld, da han vidste at man bare skal ofre en jomfru og kaste hende i krateret, i tilfaelde af udbrud - og en saadan er han jo saa heldig at rejse rundt med ved sin side 😉

Vi var for en gangs skyld oppe foer gravmaskinerne paa  byggegrunden ved siden af var gaaet i gang, saa vi hoerte da lidt dejlig foraarsfuglesang. Inden vi blev koert op til krateret paa toppen af vulkanen, som ligger paa 10.023 fod., blev vi informeret om visse sikkerhedsmaessige informationer. Vi skulle nemelig i loebet af den naeste time, "klatre" op af vulkanen (i en lille bus), paa den vej i verden, der laver den stoerste stigning paa den korteste straekning. Vi fik at vide, at vi ville kommer op i en hoejde, som man normalt kun er i med et fly... Og vi ville  miste meget kropsvaeske inden for de foerste 7000 fod - saa vi skulle drikke - ellers ville vi blive sloeve og falde i soevn. Vi koerte saa op af vulkanen - med stop tog det en times tid. Vi koerte gennem 5 klimazoner paa vej op. Meget af vegetationen paa vulkanen er slet ikke oprindelig fra Hawaii, men importeret andre steder fra. Der er f.eks. eucalyptus fra Australien og grantraeer fra New Zealand (for at undgaa erosion) og kaktusser fra Texas (cowboys indfoerte dem hertil for at foele sig mere hjemme). Oeverst oppe paa vulkanen vokser de meget sjaelnde og udrydningtruede "soelvblomster" - en skaeg stoerrelse, der rent faktisk har soelvfarve.
Vi koerte igennem flere skylag paa vej op, og vel fremme paa de 10.023 fod, var det meget koldt (et par grader) og man skulle ikke gaa for hurtigt inden man blev forpustet. Desvaerre var selve krateret ikke rigtig til at se, da der var en del skyer.

Det var en skaeg fornemmelse at staa og kigge ned paa skyerne 🤭

Faktisk kan man se vulkaner i udbrud paa Hawaii. Man skal bare tage til "Hawaii - The big Island". Der kan man se lavaen og hvordan den breder sig. Vulkanerne paa Hawaii er nemelig ikke nogle med voldsomme eksplosionsagtige udbrud - det er lava der stille og rolig loeber ned fra vulkanen.

Iao Valley
I denne dal, har mange tidlige slag staaet, inden Hawaii blev forenet under et styre (oeerne var styret af forskellige hoevdinger). Og der er mistet mange liv her, derfor er det et helligt sted.
"Naale - klippen", er en af disse helligdomme.

Solnedgang og hvaler
Det er nu soendag aften her paa Maui, og vi var egentlig blevet inviteret til en solnedgangsfest paa Makena strand, med  fest farver og joint. Men vi valgte at blive paa pensioniststranden og nyde solnedgangen udenfor, hvor vi bor. Saa vi satte os ved strandkanten og noed solen gaa ned i horisonten, medens vi kunne se hvaler springe op og ned i vandet i horisonten (fabelagtigt syn!) 😎

Faktisk er gennemsnitsalderen her paa Maui enormt hoej. Det er hovedsageligt pensionerede amerikanere der kommer her i vinterhalvaaret, hvor Waikiki beach i Honolulu er de unge og smarte. Saa vi glaeder os til at se, hvad oeen Molokai har at byde os imorgen.

Molokai - The friendly island
Vi tog en tidlig morgenbaad ud til en anden oe - Molokai. Vi saa mange hvaler under den 1,5 times sejltur. Det er en mindre slags hvaler end dem vi saa paa New Zealand, saa disse viser lidt mere af sig - de "hopper" sidelaens op og dykker ned og puster meget vand op. Og der er mange af dem lige nu, da de yngler paa denne aarstid.

Molokai er en meget stille oe, uden trafiklys eller store veje. Man foeler naermest man er sat 100 aar tilbage i tiden. Hovedgaden i byen er som en stille western by.
Vi har lejet en lejlighed ude ved stranden - det er billigere end hotel. Og saa er det en lejlighed der siger spar 2 - den er helt nyistandssat med granitfliser og alt muligt andet lir - og fra stuen og altanen har vi fuld udsigt til stranden, havet og hvalerne. Bare saa flot!!!
Klik ind paa nedenstaaende link og I kan se lejligheden og lidt om oeen vi er paa:

Og faktisk er der et ekstra sovevaerelse - saa hvis nogen af jer derhjemme traenger til sol og afslapning, saa spring paa et fly. Vi har lejligheden frem til d. 21. 😎

"Det gamle Hawaii"
Molokai som ogsaa er kaldet "Hawaii as it used to be", er en dejlig oe. Vi har nu nydt en god uge her og vi har da faaet os en god kuloer 😎 Der er nemelig ikke saa vaerst meget at foretage sig her, end at ligge ved poolen eller stranden.
Oeens motto  er "Gaester er velkomne, men oeen er ikke til salg". Oeen bestaar af en stor del af det oprindelige folkefaerd fra Hawaii, og de oensker bestemt ikke, at den store udvikling de andre oeer har vaeret under skal foregaa her. Saa de kaemper haardt for at bevare oeen som den er.
Molokai har en hovedvej, som gaar fra oest til vest. Da tager ca 2,5 time at koere fra den ende til den anden. Paa oestsiden koerer man til sidst langs klippekanten ned mod havet paa en MEGET smal vej, som er saa slingret, at man sidder med hjertet i halsen og haaber paa, at der ikke kommer nogen modkoerende biler paa den anden side af svinget... Derefter gaar det sidste stykke af vejen gennem jungel bestaaende af eucalyptustraeer. Paa den vestlige del, koerer man op i en lille bjergkaede, og kommer saa om paa vestsiden til Hawaiis laengste sandstrand.
Der er som sagt ikke meget paa oeen, men man kan finde alt det, det oprindelige Hawaii forbindes med. Nemelig romantiske strande med skygge under kokospalmer, med dejlig hvidt sand og krystalklart vand.

Derudover har Molokai alle de eksotiske blomster, som er ved at tage pusten fra en naar man koerer langs vejen - for hold da op hvor er de smukke. Farverne er saa klare og fantastiske, at man naermest tror de falske alle sammen 🤩

Og saa har oeen "landsbycharmen" - paa billedet ses oeens anden stoerste "supermarked", som ca. er paa stoerrelse med en DSB kiosk. Og hvis ikke de har hvad du leder efter, ja saa er det nok fordi du egentlig ikke har brug for det...🤭

Nej, det er helt rigtig, Dan er ikke blevet handymand og er i gang med at bygge en lille hytte her paa Hawaii. Vi besoegte en Macadamianut farm. Skaegt nok, at vi skulle besoege en sadaan her, da noedderne og dermed traeerne oprindeligt stammer fra Australien. Men her proevede vi altsaa, hvordan man knaekker en saadan noed og smagte den "aegte" vare, uden den var spoleret med tilsat konserveringsmiddel og olier. Og den smager pragtfuldt! 😘

Mahalo Hawaii...!
Ja, det er utroligt hvor tiden gaar og klokken slaar 🤭
Tiden var kommet for, at vi nu skulle videre i vores program. Saa vi maatte forlade vores dejlige luksuslejlighed paa Molokai, hvor vi rigtig har nydt at ligge i solstolen, gaa ved de smukke strande, duften af smaabyliv og soevnig landsbyidyl og maaske det bedste af det hele - at sidde paa vores terasse og se hvalerne paa havet i solnedgangen med oeen Maui i horisonten. Mere romantisk kan det naesten ikke blive 😘

Da vores fly fra Honolulu til San Francisco d. 22/3 var tidligt om morgenen, maatte vi tage et fly dagen foer til Honolulu fra Molokai og saa tage en nat i Honolulu.
Vi bestilte billetter paa et lille lokalt flyselskab, Island Air. Dette selskab flyver kun mellem oeerne paa Hawaii, og deres fly er bitte smaa, kun med plads til 40 passagerer. Det skal saa ogsaa siges, at lufthavnen paa Molokai ikke kan haandtere stoerre fly. Den leder naermest ens tanker hen paa en startbane for modelfly. Der er to in-checkningsskranker og en gate 🤩 Herligt !

Vi kom da med flyet til Honolulu, og efter 20 minutter i luften var vi fremme.
Da vi ventede paa bagagen, maatte vi erfare, at denne ikke havde taenkt sig at ankomme. Vi fik meddelt, at bagagen ikke var kommet med fra Molokai pga. af overvaegt (saadan gaar det naar man koeber billige billetter Knudsen ).
Men de kom da senere leveret til hotellet.