Shop a'mok i Hong Kong
Skyline over Hong Kong oen paa faergen over til Knowloon
Skyskrabernes mekka
18/10-05

Det var ikke fordi vi ikke kunne have brugt lidt flere dage i Xiamen, for vejret var dejligt, hotellet billigt og godt, New Fitness og Jan holdt os i form og byen var hyggelig og billig at leve i. Men vores visum udloeb d. 17. og saa stod vi overfor at skulle betale for at forlaenge dem eller forlade landet. Vi valgte sidstnaevnte og Jan hjalp os med at koebe busbilletter til Hong Kong (dette gjorde at vi sparede 1400 danske kroner). Vi havde ellers lovet os selv, at der ville gaa lang tid, inden vi igen ville saette vores smaa traette kroppe paa en bus, en baad eller tog, men prisen var saa uimodstaaelig, at naesten hvad som helst ville kunne holdes ud. Vi gav 140 danske kroner per billet. Vi satte os ombord paa en stor bus med gode brede laeder-saedder, aircon., toilet mm. kl. 21.30 lokal tid, og vi var fremme ved graensen kl. 6.30 naeste morgen. Vi fik endda serveret en lille madpakke (kiks og frugtgele) og vand. Ved graensen blev vi genet ud af bussen og gik igennem den kinesiske graense og ligesaa over den til Hong Kong. Vi fik visum til Hong Kong i 90 dage (disse faar man ved graensen).

Vi havde booket et hotel (hostel) over nettet i forvejen til en pris af 280 Hong Kong Dollar (220 danske), og allerede i taxaen paa vej derhen fandt vi ud af, at Hong Kong er MEGET dyrt  🤭 - og saa koerer de i venstre side af vejen...

Vi var vandt til at koere i taxa 5 kilometer for 8 danske kroner - her starter taxaen paa 12 danske kroner og saa taeller den op hurtigere end du kan naa at blinke med dine smaa glugger.

Naa, men vel fremme paa vores hotel, som ligger midt paa en af de store shopping gader paa Hong Kong oen (Hong Kong bestaar af mange smaa oer), fik vi et lille bitte vaerelse med bruser oveni toilettet. Vaerelset er rent og paent, men MEGET smaat (foedderne rager ud over sengekanten og man gaa ind og bakker ud... Saa efter en nat gik vi i dag ud for at undersoege markedet. Og vi er blevet klogere. For det foerste maa vi bare acceptere, at Hong Kong er dyrere end Kina. Derudover er vi saa "uheldige" at vaere her samtidig med, at der d. 20. starter en stor "Trade Exhibition" i Hong Kong, saa alle hoteller melder om optaget fra d. 20. af... Vi fandt en ligende hotel (hostel) lidt henne af gaden med en anelse stoerre vaerelse, for en pris af 350 Hong Kong dollars, hvor vi kan bo et par naetter til. Vi har virkelig stoevsuget byen for muligheder - uden held....

21/10
Igaar var i det det nye Disneyland i Hong Kong, hvilket var noget af en oplevelse. Der er et specielt Disneytog derud, med Mickey Mouse vinduer og disnye-figurer. Parken var ikke saa stor som vi havde forventet (omtrent paa stoerrelse med Tivoli), men den var gennemfoert fra ende til anden, saa det var en kanon oplevelse og vi brugte da 9 timer der uden at kede os.
Ellers har vi ikke vaeret saa meget rundt i Hong Kong endnu (bare gaaet lidt rundt i lokalomraadet og kigget i storcentre), da vi har haft brug for bare at "slappe af". Det er faktisk ret haardt at rejse, paa den fede maade selvfoelgelig.
Med vores saedvanlige held, gik vores kamera basurka da vi var i Disneyland, saa de billeder der overhovedet blev til noget er ikke saa vellykket som vi havde haabet... Men gudskelov er vi i Hong Kong, saa i dag har vi vaeret ude og koebe os et godt kamera til en billig penge.
Vi er ved at falde godt til i vores lille kammer - vi har dagligstue i sengen og brusebad ovenpaa toiletkummen, saa vi kommer rigtig hinanden ved 🤩 - og saa deler vi koeleskab med 20 andre. Personalet her er soede og rare (de sover ude i "receptionen" lige uden foran vores doer paa en klapsammen droemmeseng og vi moeder en masse unge mennesker fra forskellige dele af verden. Det er rart at vaere  i en by, hvor der ikke bliver kigget maerkeligt paa en fordi man er hvid/anderledes.

Hong Kong - strandloevernes mekka
26/10-05

Hong Kong er saa meget mere end bare skyskrabere og Disney Land. Vi har de sidste par dage udoevet en ret spaendende maade at fordrive noget tid paa. Vi er simpelthen gaaet ned paa gaden, og hoppet paa en af de store airconditionerede dobbeltdaekkerbusser, en af de smaa groenne minibusser (tager 16 passagerer), eller de gamle sporvogne som koerer over alt i Hong Kong. Systemet er yderst nemt. Man koeber et Octopus kort, et magnetkort som man holder op til chiplaeseren naar man gaar ind i metroen, op i bussen osv., og ligesaa koerer man den over kortlaeseren igen, naar man staar af f.eks. metroen (busserne er der faste priser uanset hvor langt man koerer med). Samme kort kan ogsaa bruges til at betale paa MC Donalds og 7Eleven.
Naa, men disse ture har foert os rundt paa Hong Kong oen, som har saa meget mere end skyskrabere at byde paa.
I gaar var vi paa marked i Stanley, hvor vi modte den danske komtesse Louise m. familie.
I dag har vi ligget paa en dejlig sandstrand i Repulse Bay. Naar man koerer med bussen i disse strandomraader paa sydsiden af Hong Kong oen og ligger paa stranden her, faar man virkelig et indblik i, hvordan jetsettet lever her i Hong Kong. Langs kysten ligger enorme byggerier med panoramaview over vandet og bjergene og kaempe swimmingspools ud mod vandet, og nede paa vejen nedenfor cruiser de stoerste og dyreste Mercere, Bimmere, Volvo (x4 wheel) osv., alt imens de thailandske barnepiger gaar rundt med smaa vesterlige boern nede paa stranden.
Strandende er paa ingen maade crowdede, og man kan nemt finde en koelig plads under palmernes skygge, naar man traenger til et break fra de 34 grader og den straalende sol  😎
Man skal dog passe paa hajerne, hvilke der advares mod paa vej ned til stranden, man maa ikke bade alene eller hvis man har saar der bloeder.

Hong Kong - byen med forbud mod alt...
Hong Kong er ren og sikker at faerdes i, hvilket er til at forstaa naar man gang paa gang moeder skiltene som minder en om den boede eller faengelsesstraf, som vil ramme en, hvis man overtraeder forbudende. Det koster f.eks. 5000 HK Dollars (ca. 4000 d.kr.) at ryge steder, hvor det er forbudt (hvilket er ensbetydende med stort set alle steder), og 1500 HK Dollars at spise eller drikke i bussen/metroen.
Hvis du ikke samler efterladenskaberne op efter din hund i parken, eller spytter paa gaden (eller i skraldespandende for den sags skyld - hvilket er meget almindeligt i Kina), skal du ligelides boede med 1500 HK Dollars.

Visse forbud er ogsaa med faengelsesstraf inkluderet. 🤔
For det ikke skal vaere loegn, erfarede vi i dag, at vi foretog en lovovertaedelse som kunne have kostet os 5.000 HK Dollars OG 3 maaneders faengelse hver  - vi koerte med bus uden at have sikkerhedsseler paa...🤭

Hong Kong - saa meget mere end beton
Hong Kong er en storslaaende by paa mange omraader, bare for at naevne en lille ting, er der fri computer/internet paa metrostationerne og nyhederne koerer paa storskaerme paa gaden og i busserne.
Men midt i denne storby, kan man ogsaa slappe af i de skoenne parker, eller tage en tur forbi et af de smukke templer. Vi er begyndt paa en ny stil, som er meget almindelig i Hong Kong. Naar vi staar op om morgenen, gaar vi ned i parken, hvor der er 'jogging-track" paa 600 meter, samt diverse exercise udstyr og rundt omkring staar, typisk de lidt aeldre kinesere og dyrker diverse former for yoga/gymnastik til en skrattende miniradio.

Her starter vi dagen med en halv times tid paa jogging tracket (bare rolig, man behoeves ikke loebe hele tiden).