Vest Australien
Rejsen til Australien

4/12-05

D. 27/11 var det saa tid for at tage videre i programmet. Vi havde lige et par naetter inde i Kuching by, inden vi skulle den lange rejse til Australien.
Vi var 'fanget' i vores forudbestilte flybilletter, som var fra Bangkok, saa derfor skulle vi over Bangkok for at komme til Perth i Australien. Vi koebte atter de billige flybilletter hos Air Asia over internettet og d. 26 floej vi foerst til Kuala Lumpur og derfra til Bangkok. Vel fremme i Bangkok lufthavn kl. 20.00 om aftenen, kunne vi ikke komme i transit, da vores bagage skulle hentes... Vi havde ellers haabet paa, at vi kunne sove i et af de 'dayrooms' de har i lufthavnen, da vores fly afgik tidligt naeste morgen (kl. 7.00). Men nej, saadan skulle det ikke vaere...😥
Da vi kom ud af lufthavnen, fandt vi et billigt hotel 15 minutters koersel fra lufthavnen, hvor vi kunne overnatte. Da vi kom dertil fik vi en stor lejlighed med koekken, stue, sovevaerelse og bad og to altaner med udsigt ned til swimmingpoolen. Dejligt store flotte forhold, hvilket jo er typisk, naar vi kun skulle sove der...
Naa, men vi gik ned i restauranten og fik lidt mad og da vi gik op i seng gik det op for os, hvorfor det var saa billigt. Vi floej op foerste gang et fly landede lige over hovederne paa os - det viste sig, at hotellet ligger lige for enden af start- og landningsbanerne. Saa ca. hver 5 minut (saadan foeltes det i hvert fald), vaagnede vi med et saet naar flyverne kom droenene. Det loed som om, de var paa vej ned i sovevaerelset hver gang...🤭
Naeste morgen fik lidt hurtigt morgenmad, og saa med en shuttel til lufthavnen. Vi var der to timer foer afgang. Og vi maatte paent stille os op i det mest kaotiske og velfyldte koe vi laenge havde set. Da der var 10 minutter til flyet skulle lette og der oppe paa monitoren stod 'Final Call' med roedt, var vi stadigvaek ikke kommet frem og havde checket in. Da det endelig blev vores tur, fik vi at vide, at vi var meget heldige overhovedet at komme med, og at vi lige selv skulle slaebe vores bagage et andet sted hen og aflevere dem, da baandet var i stykker. Da vi endelig kom af med bagagen loeb vi hen og betalte lufthavnsskat og saa var der paskontrol - her var koen igen monster lang, saa vi loeb hen til 'Fast Treck', og efter kraftig insistering fra vores side af, lukkede de os igennem. Da vi endelig kom ind i flyet, sad samtlige passagerere og kiggede muggent paa os (som om det var vores skyld) - men vi naaede det (Puhaa).
Det tog ca. 6 timer at flyve til Perth med Thai Airways, og vi fik serveret baade morgenmad og frokost.

Da vi landede i Perth kom saa den naeste proeve - den australske told. Vi havde oplyst paa tolddeklarationen, at vi havde en traegenstand med (Dan havde koebt en blowpipe ude i Langhuset). Denne blev vendt og vredet og tolderne var ked af det paa vores vegne, da han maatte meddele , at vi ikke maatte tage den med ind i landet. Saa den maatte vi paent aflevere i den australske told.
Ude paa den anden side stod Palle, Susanne, Dennis, Janne og Monic (Dennis kaereste) og ventede paa os.

Fremantle og Rottnest Island
Fremantle ligger paa den anden side af Perth iforhold til, hvor Palle og Susanne bor. Vi tog toget dertil en morgen og brugte hele dagen i denne rigtig hyggelige, stille havneby. Her er masser af gamle bygninger fra kolonialtiden, som er belvet restaureret og saa er der en hyggelig havn med masser af restauranter og cafeer. Vi havde en overnatning oven paa en Pub inde i byen - hvilket passede Knudsen fint. Det var lige sagen at sidde nede i baren hele aftenen og drikke fadoel (selvom priserne ikke huede ham helt ligesaa meget...), for derefter at vaelte op i seng oppe paa sit vaerelse, som laa lige over baren.😎

Naeste morgen tog vi en morgen faerge til Rottnest island (ca. 30 minutter). Oen har faaet navnet, fordi der paa oen lever de soedeste smaa minikaenguruer 'Quakkos'. Disse smaa faettre, hopper rundt paa oen, og kommer gerne hen og spiser af din haand.

Vi lejede en tandem cykel og to cykelhjelme (lovpligtigt), og saa begav vi os ellers ud paa tur paa oen. Efter lidt et par grinagtige stunt paa tandemen, blev vi faktisk ret gode til det!
Der er ingen biler paa oen (udover Rangeren, beachbussen og andres adm. koeretoejer), saa alle cykler rundt paa vejen paa oen.

Vores saedvanlige uheld foelger os selv paa den anden side af kloden. Vi har nu hoert om det fantastiske efteraar Danmark har praesteret i aar, og saa kommer vi til Australien, hvor de aldrig har oplevet saa koldt et foraar, som de har nu... Her er ca. 24 grader (10 grader under normalen), overskyet og lidt regn af og til og om natten er der ca. 13 grader. Saa vi fryser - nu havde vi lige vendet os til de naesten 40 grader i Malaysia doegnet rundt...
Men vi var heldige i Fremantle og paa Rottnest - her var der dejligt vejr og ca. 30 grader, dog blaeste det lidt.

Sikken en udsigt der er paa Rottnest - det er det rene paradis naar man cykler langs strandende og kigger ud. De hvideste sandstrande med det klareste groenne vand - bare saa smukt!!😉

Paa tur med familien Knudsen

Fredag d. 9 december var store rejsedag for familien Knudsen (og Lauritsen) paa Bilby Place i Gosnells.
Kl. 22.00 om aftenen hoppede vi alle ind i bussen, med campletten spaendt bagpaa. Efter en lang nat paa de oede veje, spiste vi morgenmad ved en oede tankstation ved Binnu, medens vi ventede paa at klokken skulle slaa 7.00 og tanken aabnede (sjovt nok, har Australien, paa trods af sine lange oede veje, ingen kortstationer...).

Ved 15.00 ankom vi til Coral Bay, hvos der stod en Cabin klar til turisterne fra DK og den oevrige familien Knudsen gjorde sig tilrette i Campletten.

Coral Bay er ikke en egentlig by, men et par campingpladser ved en dejlig strand. Men der var heldigvis en bottelshop 😎(Australien har det ligesom svenskerne, man skal i specialbutikker for at faa procenter).

I Coral Bay fik vi tiden til at gaa paa stranden, med at slikke lidt sol og snorkle - ja selv Dan kom i en vaaddraegt og med snorkel i munden og svoemmefoedder paa, begav han sig frygtessloes ud i boelgenblaa.

Vi tog ogsaa en tur til Exmouth (2503 indbyggere), hvor Palle, Dan og Louise kom paa en rundflyvning (fantastisk udsigt). Vi saa Echidna (en lille sjov faetter som ligner en blanding mellem et pindsvin og en myresluger), en kaempeogle og masser af kaenguruer.
Om aftenen gik vi paa stranden i maanelyset og kiggede efter havskildpadder - og vi var bare saa heldige. Pludselig lige foran os kravlede en stor majestaetisk skildpadde op af sandet og gravede et hul til sine aeg. En helt utrolig oplevelse - desvaerre kunne vi ikke fotografere dette, da blitzen fra kameraet og for meget larm, kan skraemme skildpadden saa den vender tilbage til havet uden at laegge sine aeg. Saa denne oplevelse kan vi ikke dele med os af - men ubeskriveligt at opleve 🙂

D. 14 december fejrede vi Jannes 20 aars foedelsedag med danske flag paa bordet til morgenmaden.
Desvaerre var dette dagen, hvor vi startede rejsen nedaf igen og vi var fremme i Calbarri kl. 19.30 om aftenen. Efter et bad tog vi ned paa en af restauranterne i byen og spiste en dejlig middag og fejrede Janne.

Ja, I har set rigtigt, Dan er kommet hoejt til hest - og det gik fantastisk godt! Vi tog alle paa en dejlig ridetur paa 2 timer ud i naturen gennem en stor flod oppe i Calbarri, og hesten Beau soergede for, at Dan kom helskindet hjem.

Vi var ogsaa en tur i Rainbowforest og saa papegoejer i alle des udformninger. Vi tog en tur i nationelpark og saa Natures Window og the great gorges.

Australien har en helt fantastisk og enestaaende natur, men afstandende er ubegribeligt store. Paa den uge vi var afsted, koerte vi ialt 3000 kilometer...!
Vi ankom til Bilby Place ved Perth, loerdag aften (d. 17 dec).

Og saa blev det sommer i Australien!
Endelig kom varmen til Perth - saa da termometeret viste 38 grader udenfor og 24 grader i poolen, var tiden inde, for en dukkert 😎

Ruten rundt i West
Ruten "rundt" i West Australia, er ikke en egentlig rute, da vi jo har boet hos Palle & Susanne, og taget paa ture derfra.
Vi har ca. 5000 kilometer paa den maaned vi har vaeret her i vest..... - det siger lidt om afstandende hernede.

Tree Top walk
Her er vi paa Tree Top Walk nede i syd vest ved Albany. Louise staar paa en gangbro ca. 40 meter oppe i luften blandt de omkring 60 meter hoeje traer - og det var faktisk en lidt ubehagelig fornemmelse, for broen bevaegede sig naesten ligesaa meget som traeerne i vinden...

Valley of the Giants
Dette er bunden af de store traer, og man kan se de er helt sorte indvendige af ild - traerne overlever de mange skovbraende, ved at blive udhulede af ilden og laver paa den maade en form for skortsten - imponerende at de kan overleve dette aar efter aar...😲